Translate

luni, 15 iulie 2013

Profesor in invatamantul special – o mare provocare



Dragii mei prieteni, colegi si parinti cunoscuti sau neintalniti pana astazi, am decis sa demarez proiectul acestui blog, pentru a fi mai aproape de toti cei care, intr-un fel sau altul, au contact cu ceea ce inseamna sufletul, inima si mintea copilului cu CES ( cerinte educationale speciale ).
Prin prezenta mea aici, incerc sa impartasesc cu voi toti experienta capatata la catedra, dincolo de limitele pe care programele scolare, metodologia psihopedagogiei speciale si instrumentele acesteia ni le impun.
Desi ca formare de baza sunt profesor de fizica, am avut privilegiul de a lucra cativa ani in invatamantul special, la cateva scoli din orasul meu, ca profesor de educatie speciala, fapt care mi-a oferit posibilitatea de a capata experiente nebanuite atat in plan psihopedagogic, cat si in plan personal, emotional si motivational .
Pentru multi dintre colegii nostri, sunt convinsa ca lucrul cu copilul cu CES, in special in cazul deficientei mintale usoare, moderate sau severe este o necunoscuta, un mod ciudat si extrem de dificil “ de a fi profesor “. Pentru mine insa, totul a inceput ca o provocare pe care mi-a lansat-o noutatea din domeniu, iar  rezultatele muncii mele nu au incetat sa apara – mai incet, dar sigur.
A fi profesorul unor astfel de elevi, inseamna infinit mai multa rabdare si perseverenta, caci pasii sunt marunti si greu de parcurs!
Aici nu discutam despre performanta pe care ti-o confera olimpiadele scolare, concursurile de competenta, etc.unde diplomele si premiile sunt rezultate imediate!
Aici, prima linie trasata dupa model si prima recunoastere a unei imagini sunt victorii de necontestat! Selectia obiectelor dupa criterii date, realizarea primului puzzle,  sunt alte si alte realizari deosebite  care pentru copilul deficient mintal sunt victorii in razboiul unitar dus de trio-ul profesor-elev-parinte pentru a crea un drum lin si accesibil in societate.
            Profesorul de educatie speciala trebuie sa fie mai intai parinte al acestor copii, sa le cunoasca tipicurile, abilitatile, deprinderile, automatismele, instabilitatile psihice si motrice.
Intr-un cuvant, trebuie sa studieze foarte bine fundatia, pentru a-si alege metodele eficiente care vor duce la construirea edificiului –slefuirea mintii copilului, formarea de deprinderi si acumularea de cunostinte, fie si numai de baza.
            Imi propun ca in articolele viitoare sa prezint atat notiuni de metodica si psihopedagogie speciala, precum si cateva idei de interdisciplinaritate si aici fac referire la modalitati de predare a fizicii pentru elevul cu CES. Voi incerca structurarea articolelor de metodica si pedagogie avand ca punct de reper programa pentru examenul de titularizare in invatamantul special.
De asemeni, un capitol aparte va fi dedicat experientei pe care am trait-o cu ceva ani in urma, lucrand cu prima grupa de prescolari autisti, infiintata in invatamantul special din Craiova.
A fost cu adevarat o mare provocare!
            Pe de alta parte, imi propun sa postez aici cateva modele de documente scolare uzuale care sper sa fie orientative pentru cei care debuteaza ca profesori in invatamantul special.Voi demara  publicarea unor modele de planuri de lectie si planuri de interventie personalizata, poate astfel colegii interesati vor beneficia de un ajutor pe care eu insami nu prea l-am gasit la momentul potrivit.
            Sper ca aici “sa ne bem cafeaua “  impreuna, sa schimbam impresii, noutati, metode si solutii!
            Va  salut pe toti si va astept sa dezbatem impreuna diverse problematici!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu