Intr-o lume a neputintei generale,
a deznadejdii si minciunii, ridicate la
rang de virtute, in care autoritatile nu gasesc resurse pentru nimic din ceea
ce reprezinta esenta existentei noastre si anume sanatatea, educatia, munca,
iata-ne antrenati in valtoarea nerealizarilor unora si altora, “victime
colaterale “ ale lacomiei si intereselor personale, marunti slujbasi ai
limitarilor de tot felul, constransi sa ne
ducem mai departe, ca mai mereu, munca sustinuta doar prin efortul si
abnegatia personale .
Desi de mult apuse vremurile lui “
Hei rup!”, ne regasim si astazi in postura de luptatori cu morile de vant .
Dupa ani si ani in care actul
educational s-a degradat in principal datorita nepriceperii si inconstantei
decizionale a autoritatilor, invatamantul special si asa Cenusareasa celorlalte
discipline in ierarhia Inspectoralelor Scolare Judetene, a suferit la randu-i
in caderea generala. Diminuarea numarului de clase si implicit a numarului de
catedre didactice, precum si comasarea scolilor speciale a creat un haos in
randul elevilor si parintilor, dezorientati si destabilizati .
Criteriile dupa care mai marii
diriguitori ai invatamantului romanesc au decis sa stabileasca numarul de elevi
dintr-o clasa, fara a particulariza cerintele dupa gradul
de deficienta al celor inscrisi isi
spune cuvantul in dificultatile cu care se confrunta profesorul de educatie
speciala, profesorul educator si educatorul la clasa .
As fi curioasa sa aflu daca macar o
singura data un reprezentant al autoritatilor in domeniu a mers pe teren si a
vazut cum se aplica hotararile luate de domniile lor si ce eforturi sunt
nevoiti sa faca toti cei care se ocupa de educatia speciala a copilului
deficient mintal grav.
Intr-o clasa cu mai mult de sase
copii, oriunde in lumea civilizata exista
mai multe persoane care sustin simultan activitatea educativa si terapeutica a elevilor cu deficienta mintala
grava. Astfel, profesorul de educatie speciala, care de altfel trebuie sa
conceapa si sa aplice pentru fiecare din cazurile pe care le are in clasa, planuri
de interventie personalizata structurate dupa specificul bolii fiecaruia,
nivelul de deprinderi si abilitati dobandite de catre fiecare elev in parte,
trebuie sa se adreseze tuturor elevilor sai simultan fie prin activitatea
educativa , fie prin activitatea terapeutica si compensatorie , astfel ca doar prin
“clonare” ar putea sa se multiplice de
cate ori este necesar pentru a oferi egala atentie subiectilor sai.
Noi insa, “ la teorie stam bine,
dar practica ne omoara “! Clasa are cati elevi e scris in directive, profesorul
de educatie speciala este singur la clasa, dar PIP-ul trebuie aplicat asa cum
prevede metodologia, pas cu pas, individualizat, conform obiectivelor
psihopedagogice dupa care a fost conceput.
Si in atare conditii spuneti-mi unde este eficienta
actului educational, cine pierde si cine are de castigat de pe urma unei atare
situatii fara iesire!
Ce te faci, daca in grupul pe care-l pastoresti, exista
cel putin un copil pentru care deprinderile de mers singur la toaleta nu exista
– ce se poate intampla intr-o clasa, cu ceilalti elevi, atunci cand profesorul
este nevoit pentru a satisface necesitatile fiziologice ale elevului si a
consolida deprinderile elementare ale acestuia, sa-l insoteasca la toaleta? Ceilalti
nu vor ramane nesupravegheati in acest rastimp? Sau poate se transpune profesorul
in doua universuri paralele, pentru a
putea sa se afle simultan in doua locuri!
In aceasta situatie chiar as fi
curioasa ce solutie ar adopta domnii de la Ministerul Educatiei care decid
soarta copiilor si a parintilor acestora, beneficiari ai sistemului
de invatamant special!
Fac toate aceste trimiteri la cazul
elevilor cu deficienta mintala grava , deoarece paleta de activitati educative,
terapeutice si compensatorii ce li se adreseaza este extrem de dificil de
aplicat si pentru eficienta maxima este necesara selectarea metodelor si
procedeelor didactice utilizate in transpunerea pas cu pas a planurilor de
interventie personalizata .
As dori ca autoritatile sa
inteleaga ca acesti copii au de cele mai multe ori afectiuni asociate, ca nu
pot fi adunati in aceeasi clasa elevi cu acelasi tip de trasaturi psihomotrice
si nici cu aceleasi manifestari comportamentale. De cele mai multe ori sunt
individualitati care trebuie abordate personalizat si carora este necesar sa li
se acorde o atentie deosebita .
Stiind cu ce situatii se confrunta
personalul didactic ce ofera suport educational acestei categorii de elevi ,
mi-ar placea sa vad mult mai mult realism , consideratie si sprijin din partea
autoritatilor, sa lasam la birou teoriile si sa vedem cum putem oferi acestor
elevi sprijinul real de care au nevoie.
Dar din pacate, pentru asta sunt
necesari bani , care nu sunt disponibili in genere pentru invatamant si
sanatate si cu siguranta nu vor fi
alocati in niciun caz invatamantului special, in suplimentarea personalului
didactic si auxiliar , pentru desfasurarea in cele mai bune conditii a
programelor si proiectelor educationale si terapeutic-recuperatorii !
“ Unde mergem noi, Niculae?”( Ilie
Moromete ) –Marin Preda : “Morometii"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu